Taiji-muoto

Salikuva1

”Valkoinen kurki levittää oikean siiven.”

Muoto on 108 liikettä käsittävä liikesarja, jota ei ole lyhennetty eikä yksinkertaistettu. Asento ja liike kerrallaan opitaan käyttämään kehoa kokonaisuutena, jonka osien oikea niveltäminen yhteen maksimoi energiankäytön. Taiji -muodon tekeminen kestää 20 – 30 minuuttia ja se koostuu kolmesta osasta. Jokaisessa liikkeessä opitaan periaatteita liittyen jalkojen, käsien ja kehon asentoon.

Parin kanssa tehtävissä “chi-testeissä” opitaan vähitellen korvaamaan lihasvoiman käyttöä rentoudella ja koordinaatiolla, mikä tekee muodon tekemisestä virtaavaa ja vähentää turhia jännityksiä.

Taiji-liikesarjan oppiminen noudattaa spiraalimaista muotoa, jossa yhden kokonaisuuden jälkeen palataan alkuun ja lähdetään syventämään sarjaa uudesta näkökulmasta. Jokainen syventävä askel korjaa muotoa korkeammalla tasolla, mikä lisää myös rentoutumista ja vahvistaa terveyttä.

ITCCA:n erikoisuus: kuusi sisäistä periaatetta
DSC_4884

Muodon liikkeet ovat laajoja ja avoimia.

Taijin perusmuodon syventämiseen kuuluu kuuden sisäisen periaatteen oppiminen:

1. Yin Yang-muoto

Sisältää yin yang –periaatteita liittyen mm. käsien ja jalkojen liikkeisiin. Muoto saa rytmin; liikkeiden suunnat ja muodot hahmottuvat selkeämmin. Yin yang on taolaisuuden perusperiaate.

2. Chi-muoto, eli käsivarsien spiraalit

Alkuperäisen Yang-tyylin taijissa liike perustuu avautuviin ja sulkeutuviin spiraaleihin, jotka tuovat uudenlaista voimaa.
 Spiraali on elävä periaate luonnossa.

3. Keskustan liike

Opitaan ylävartalon oikea asento jalkojen päällä, aivan kuten juna kulkee kiskoilla, auto maantiellä ja vene vesillä. Yhdistetään spiraalit “dantianin”, kehon keskustan liikkeeseen.

4. Jalkojen chi-muoto, eli jalkojen spiraalit

Jalkojen avaaminen ja pyöristäminen lisää juurtumista ja edesauttaa hengitystä.

5. Pään ja käsien yin yang

Käsivarsien spiraalit yhdistetään pään liikkeeseen.

6. Sisäisen hengityksen muoto

Oppilaan tulee hallita kaikki muut syventävät askeleet ennen sisäisen hengityksen harjoittelua. Sisäinen hengitys on edistynein tapa harjoitella taijia ja se vapauttaa liikkeissä piilevän voiman.

TARKENTAVAT PERIAATTEET

Varsinaisten sisäisten periaatteiden ohella opiskellaan muotoa tarkentavia periaatteita kuten ABCDE-“vitamiinit”, jotka tarkentavat “käärmeen pään” (kämmenet ja sormet) sekä “linnun siipien” (käsivarret) asentoja perusmuodossa.

Taiji-Muodon liikkeet
I osa II osa III osa